Van Krabi naar Khao Yai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Frank Judith - WaarBenJij.nu Van Krabi naar Khao Yai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Frank Judith - WaarBenJij.nu

Van Krabi naar Khao Yai

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 December 2013 | Thailand, Pak Chong

Na het eten had Judith het plan om eens zo'n mooi duur resort binnen te wandelen. Al toen de beveiligers ons aan zagen komen lopen deden ze de slagboom open. We mochten, zonder enige tekst of uitleg, gewoon doorlopen. We kwamen binnen in een prachtig met natuursteen beklede lobby van waar je uitzicht had op zee. We liepen de trappen af naar beneden en kwamen aan bij een gezellig aangekleed terras met 3 barren een podium waar een artiest aan het optreden was en zagen zo'n mooi oneindig lijkend zwembad wat over lijkt te gaan in de zee. Daarachter hele relaxte ligbedden waar we ons even een momentje gunde om de luxe te ervaren. Om ons ook nog een lekkere gratis cocktail te bestellen op rekening van zo'n rijke stinkerd, ging ons echter wat ver, dus toen zijn we maar weer vertrokken naar een wat meer betaalbaar barretje waar je ipv 8 euro gewoon voor 1,50 een biertje kon bestellen. Wel echt heel gaaf om gewoon eens zo'n resort binnen te wandelen.
Later die avond gingen we naar een gezellig barretje, hier stuitte we op een prachtige kunstcollectie van hand gemaakte kunst. De prijzen hiervan lagen dusver onder de prijzen in Nederland, dat we er over spraken om daar e.e.a. van op te laten sturen naar Nederland. Echter je weet nooit of dat het te vertrouwen is of dat je gewoon kei hard wordt afgezet. Toch nog maar even een nachtje erover slapen.
Donderdag zijn we eerst met ons scootertje (wat volgens mij eigenlijk bijna een moter is, gezien die met gemaak harder dan 70 km/h kon. Echter durfde ik niet veel harder dan 65 op bandjes die slechts iets breder zijn dan de banden van een gemiddelde citybike.) naar het nabij gelegen Ao Nang beach gereden, waar Judith een mooie broek en een paartje slippers heeft gekocht voor iets van 8 euro.
Nog even een verfrissende duik in die mooie azuur blauwe zee, daarna een tocht van 3 kwartier om bij de Tiger cave temple te komen. Hierover waren we in Krabitown al getipt en ook de lonely planet schreef dat het de moeite waard zou zijn.
Aangekomen zagen we monniken (oranje voor de mannelijke en wit voor de vrouwlijke. Beide kaal :-)) heel veel aapjes en enorme beelden van tijgers. Toen de trap op. 1237 treden, allen van een verschillende hoogte, brachten ons naar een viewpoint van waar je uitkeek over heel krabi. Het was een vermoeiende tocht, maar het was de moeite waard. Het weer zat mee dus konden we zo ver kijken als het oog rijkt. Daar hebben we van een prachtige zonsondergang genoten en toen zijn we bij schemering teruggereden.
Terug aangekomen, bij Klong Muang beach, weer op naar het barretje van de avond ervoor. Hier hebben we een aantal stukken uitgekozen om op te laten sturen. Echter natuurlijk wel eerst onderhandelen. We waren redelijk overeen gekomen en hebben gezegd dat we de dag erna terug zouden komen om t rond te maken.

Vrijdag werden we om 8.00 uur opgehaald met een minibusje en werden we naar Ao nang beach gebracht om te verzamelen voor een speedboot tocht. De speedboot bracht ons naar het prachtige Kho Phi Phi, een eilanden groep een stuk uit kust van Krabi. Na ca. 30 a 40 min varen kwamen we op de eerste stop bamboo beach. Hoewel er nergens bamboo te bekennen was, gezien dit allemaal gekapt was door mensen, nog steeds een erg mooi eiland.
Daarna gingen we snorkelen. Enkele mensen, die schijnbaar eerder zulke tripjes hadden gemaakt, hadden brood meegenomen. Met een snee brood in de hand sprongen ze in het water en alle visjes kwamen naar hen toe. Echt heel tof om die visjes zo te zien. Ze zwemmen vlak voor je ogen, knabbelend aan het brood in je hand. Voor je, achter je, aan beide zijkanten, onder je.. Overal!! Honderde visjes in schitterende kleuren. Na nog een snorkel stop gemaakt te hebben, waar we ook gigantische zeeegels zagen, gingen we verder en zagen de pirate cave, hier waren oude wandtekeningen van Chinezen te zien die jaren geleden hier kwamen, waarom precies heb ik niet meegekregen. Daarna een korte stop bij een mooie lagoon en toen verder naar de beroemde Maya bay. Een aantal scenes van de bekende film the beach zijn hier opgenomen. Wat is het daar mooi. Suiker witte stranden, azuur blauw water en prachtige rotsformaties. Jammer wel dat dit een plek is die ook heeeeeel veel andere mensen met de speedboot tripjes bezoeken. Het relatief kleine strandje moesten we dan ook delen met ongeveer 100-150 andere bezoekers. Na hier een kleine 30 min rondgewandeld te hebben in de zon, hebben we gegeten op Kho Phi Phi Don, het hoofdeiland van de eilandengroep. Wederom erg toeristisch maar wel heel mooi. Na een tocht van ca. 45 min kwamen we weer terug bij Ao Nang.
's Avonds opnieuw naar hetzelfde barretje waar we de laatste zaken rond gemaakt hebben. Nu maar hopen dat de spullen over ca. 1 maand aankomen in Nederland. Toen wat eten: verse blauwe krab, en grote garnalen bereid in knoflook met zwarte pepersaus stond op het menu. Gezien we ondertussen een soort van vaste klant waren en vriendjes waren geworden met de zoon van de eigenaar,kregen we ook hierop nog wat extra korting. Een leuke laatste avond.

Zaterdag nog ontbijten op Krabi en 's middags met het vliegtuig naar Bangkok waar we om 17.10 uur weer contact maakte met de grond. Voor 30 baht namen we de bus naar het centraal station met het plan direct door te reizen. Echter aangekomen bleek dat we dan pas rond 22.00 a 23.00 uur aan zouden komen. Toen maar een taxi gezocht en die heeft ons naar het guesthouse gebracht waar we voorheen ook geslapen hadden, tijdens de vorige keer in Bangkok.

Vanochtend opnieuw naar het busstation om, voor 3,50 euro p.p., een reis van ca. 2,5 uur te maken naar Khao Yai national park. Khao Yai is een van de grootste en een van de laatste grote regenwouden op het vaste land van Azie, aldus de lonely planet.
Aangekomen ontmoetten we een frans stelletje wat al reserveringen hadden in het greenleaf guesthouse. Gezien zij geen telefoon hadden heb ik voor hen gebeld en zijn we direct meegelift naar het betreffende onderkomen.
Een van de medewerkers en tevens de gids haalde ons over om een tour van 1,5 dag te maken. Gauw even omkleden en mee het busje in. We bezochten een mooi heldere bron waar we een verfrissende duik namen. Toen we uit het water kwamen had onze gids ineens een slangetje vast, een babyversie naar zijn zeggen. Natuurlijk konden we niet verder voordat iedereen hem even vast gehouden had. Iets verderop in een boom lag een groene viper relaxt om een tak gekruld te slapen. Daarna gingen we naar een vleermuizen grot die momenteel leeg staat omdat het nu droog is in de grot en de vleermuizen een vochtig onderkomen nodig hebben, omdat hun vleugels anders opdrogen. Wel kreeg ik een schorpioenspin in mn handen gedrukt en zagen we een giftige duizendpoot. Vlak nadat hij dat zei probeerde de rare thai het beestje te vangen om aan ons te laten zien. Echter maakte de duizendpoot zich snel uit de voeten, alvorens ze hem konden vangen. Toen op naar de volgende lokatie.
Aangekomen op een open veldje kregen we nog wat fruit en moesten we even wachten. Ca. 10 min na aankomst begon het spektakel. Ongeveer 2.000.000 vleermuizen verlieten hun grot opzoek naar insecten. Een grote zwerm kwam langs gevlogen. Zoveel dat je hun vleugels kon horen fladderen. Haviken cirkelde in de lucht wachtend op het juiste moment om toe te slaan, om zo een vleermuis te pakken. Het duurde ongeveer 15 a 20 minuten, voordat het grootste gedeelte voorbij was. Toevallig bleek een van de vleermuizen ergens tegen op gebotst te zijn en onze gekke thaise gids snelde sich er naartoe om het beestje op te pakken en ons er een, met gespreide vleugels, van dicht bij te laten zien. Wel oppassen dat hij niet bijt want ze kunnen rabies bij zich dragen.
Weer terug naar de guesthouse voor een hapje en een drankje en zo lekker slapen.

Morgen om 8.00 uur vertekken we richting het park om een hike te gaan maken met een gids, door de jungle opzoek naar wilde olifanten, makaken, gibbons en hornbill vogels (een kakatoe achtige als ik me niet vergis.). In dit park zouden, volgens de lonley planet, heel veel verschillende soorten hornbill voorkomen en samen een van de grootste populaties ter wereld vormen.
Misschien gaan we ook een nachtje in de jungle slapen. In dat geval zal het waarschijnlijk dus wat lastig zijn om contact te krijgen, maar ik beloof dat, mochten we dat doen, ik erna een nieuw verslag zal plaatsen over onze belevingen als Tarzan en Jane ;-) haha..

Lieve groetjes van ons