Area 51 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Frank Judith - WaarBenJij.nu Area 51 - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Frank Judith - WaarBenJij.nu

Area 51

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 December 2013 | Thailand, Krabi

Hoi allemaal,

De laatste dag hebben we via Co van Kessel, een Hollandse organisatie, een fietstocht gemaakt door Bangkok. Dit was echt helemaal super. De toch leidde ons door een gedeelte van Bangkok die je anders nooit te zien zou krijgen. Via de achterwegen vertrokken we langs de lokale, tientallen, "garages" (niets meer dan een open plekje waar lokale Thai druk aan t slijpen en sleutelen zijn). Hier lagen motoren en versnellingsbakken meters hoog gestapeld, te wachten op een revisie. Fantastisch om te zien hoe deze hier gerepareerd worden. Er zijn hier erg veel mooie luxe autos maar ook vele waarvan, netjes gezegd, de kwaliteit niet zo best is. (Denk dat deze motoren vooral daarvoor gebruikt worden.)
Ook reden we door de smalle straten van de grootste chinatown ter wereld en bezochten hier de lokale markt waar, letterlijk alles, werd verkocht. Iets waar ze in Thailand schijnbaar erg veel geld voor over hebben, zijn gefrituurde vissen magen, de gids vertelde dat de prijs hiervan kan oplopen tot enkele duizende euros per kg. Echter zagen wij alleen de goedkopere varianten.
Onze fietstrip vervolgde met een bootje over de rivier, naar een historisch plaats, waarvan ik even niet op de naam kan komen, een van de oudere gedeeltes van Bangkok. Hier zagen we een immens grote Buddha wat echt indrukwekkend was. De gids vertelde ons dat dit, op die in Ayuttaya, na de grootste zittende buddha van Thailand is, wel geteld 16m hoog.
De grote hoeveelheid aan buddha beelden in Thailand is te danken aan, de lokale bevolking. Wanneer de budhisten genoeg geld gespaard hebben, kopen zij zo'n beeld en schenken deze aan de tempels, voor geluk. Ooit hadden de Thai een 5.000 kg puur gouden buddha, deze is echter tijdens de oorlog omgesmolten en gestolen door, zover ik begreep, de cambodjanen. Daarom worden de buddhas momenteel geschilderd of beplakt, met kleine papiertjes, in de goude kleur.
Na de rit gingen we terug om een hapje te eten. Wat kunnen die Thaise mensen toch lekker koken. Maar wat zij slechts een beetje pittig vinden is in onze maatstaven toch wel echt iets waarbij alle smaakpapillen even een stapje terug moeten doen.
Een potje kaarten en redelijk betijds naar bed gegaan, want de volgende dag om 6 uur bracht de taxi ons, middels een iets minder angstaanjagende rit, naar het internationale vliegveld waar het vliegtuig ons, 's ochtends om half 9, naar krabi bracht.
Een pendelbusje bracht ons tot enkele kilometers van het centrum. Na een bordje noodles, deden we onze backpack op de rug en liepen we het laatste stuk. Onderweg hielpen we nog even een wat oudere man, die met zijn scooter, een ongeluk had gehad met een auto en daarbij een rib had gebroken/gekneusd, aldus de man zelf. (Moeilijk te zeggen zonder rontge apparaat)
Weer verder op pad opzoek naar eenslaapplek, gezien we nog niets hadden geboekt. We kwamen aan bij area 51, een basic maar erg vriendelijk en gastvrij hostel. Gedeelde badkamer maar gelukkig wel schoon. We worden er behandeld als familie. Een busje bracht ons voor enkele euros kilometers verderop naar Ao nang. Hier liepen we, na een tip van een backpacker die we tegen gekomen waren, tussen de aapjes over een gammele trap, naar een privat beach. (Dit was eigenlijk bedoeld voor de mensen die op het betreffende resort verbleven.) Hier waren, in tegenztelling tot het drukken openbare strand, slechts een 30 tal andere mensen die genoten van een prachtig uitzicht, heerlijk zacht, warm water en de hete zon. Hierna bekeken we, onder t genot van een lekkere thaise curry, de zonsondergang op Ao nang main beach.
Vandaag zijn we, per longtailboat, naar Railay beach gegaan. Hier zijn we, ondanks Judith hoogtevrees, via touwen over een zeer, zeer stijle berg geklommen naar een prachtige lagoon omgeven door hoge rotsformaties. Snel nog even een duik en toen weer terug met dezelfde boot die op ons groepje had gewacht. 's Avond hebben we op de lokale avondmarkt gegeten.
Morgen gaan we met de bus naar Kho Sok national park. Hier blijven we 2 nachtjes en gaan we de jungle in. Daarna gaan we naar de tante van Lek, onze huidige gastvrouw, en zullen we een paar dagen, tegen een speciale prijs, verblijven in een mooi resort (althans, als we de fotos mogen geloven)

Tot schrijfs..